Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick Review

30 August 2016

Assalamualaikum. Sekarang ni memang trend pakai lipstick matte. Jarang dah nampak yang pakai lipstick glossy-glossy ni. Cantik je Ayue tengok bila kawan-kawan Ayue dah mula pakai lipstick matte ke office. Ayue ada juga beberapa lipstick yang matte finish, tapi semuanya tak sesuai sebab bibir Ayue terlalu kering.

Sedih juga sebab selalu bila Ayue pakai lipstick matte, mesti bibir Ayue akan kering-sekeringnya. Kalau tak kering, ia akan jadi cakey. Berpecah-pecah. Bila nak re-apply pun jadi tak cantik dah, kena lap dulu, kemudian baru apply lipstick. Kesian kan? Ayue cuba dah apply dulu lipbalm semua tu, tapi masih juga kering lepas beberapa jam.


Siapa ada masalah macam Ayue ni? Tau tak yang sekarang Mary Kay dah keluarkan gel semi-matte lipstick khas untuk anda yang mengalami masalah bibir kering macam Ayue. Ayue sangat-sangat impress dengan kesan dan ketahanan Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick ni. Warna lipstick ni masih elok kekal dibibir selepas berjam-jam tau. Dan yang penting bibir tak kering.


Biasalah, wanita dengan lipstick memang takkan dapat berpisah. Ada yang suka glossy, satin dan matte finish sebab setiap lipstick ada kelebihannya yang tersendiri. Rupa paras seseorang tu boleh berupa secara keseluruhan dari kusam kepada cantik dengan hanya mewarnakan bibir. Walau seseorang tu claim yang dia bukan kaki makeup, sekurang-kurangnya mesti ada sebatang lipstick dalam simpanan dia. Betul kan? Ayue pernah jadi wanita macam tu, tapi sekarang dalam beg ada lebih dari 5 batang lipstick! Haha.


Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick

Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick ni sebenarnya menggunakan 'Cushion Matrix Technology' yang menggunakan mikrosfera silika yang halus untuk membenamkan dan mengekalkan warna pada permukaan bibir sepanjang hari.

Koleksi lipstick terbaru dari Mary Kay ni juga mengandungi bahan-bahan seperti ester minyak bunga matahari dan jojoba, untuk membantu permukaan bibir dan lipstick kekal sehingga 24 jam! Haa, bahan-bahan terbaik ni lah yang buat bibir Ayue tak lagi kering macam selalu.


Formula gel yang ringan dalam lipstick membuatkan ia senang digunakan dan meninggalkan kesan rasa yang sangat lembut. Bukan itu saja, lipstick ni juga memberikan soft-focus effect dengan optical diffusers dimasukkan untuk memberi kesan yang sangat cantik dan mengkaburkan ketidaksempurnaan kecil pada perrmukaan bibir. Malah, untuk anda yang mempunyai bibir yang banyak garisan macam Ayue pun, lipstick ni boleh kurangkan garisan pada bibir tu tau. Jadi dari jauh dah boleh nampak dah betapa cantiknya bibir kita. Cewah.

8 Warna Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick

Untuk koleksi Gel Semi-Matte Lipstick ni, Mary Kay mengeluarkan 8 warna yang sangat cantik. Ayue ada 4 daripada 8 tu! Meriah kan. Hehe. 


Antara warna Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick :
  • Bashful Yo
  • Rich Truffle 
  • Mauve Moment 
  • Powerful Pink 
  • Always Apricot
  • Poppy Please
  • Crushed Berry
  • Midnight Red

Yang ada pada Ayue adalah Bashful You, Mauve Moment, Powerful Pink dan Poppy Please. Percayalah, kesemua warna-warna ni sangat cantik sampai Ayue tak tau nak pakai yang mana satu. Mudah nak apply dengan lancar menggunakan gel stick. Warnakan pula terang, pigmented. Sekali apply je dah nampak warnanya. Bibir pula kelihatan semi-matte finish dan sedikit glossy. Ayue dah jatuh cinta dengan lipstick ni!


Bashful You - Warna Nude, sesuai untuk anda yang sukakan makeup secara natural
Mauve Moment - Sedikit pink, warna favorite Ayue setiap hari
Powerful Pink - Warna fresh dan terang! Nampak seakan-akan campuran pink dan ungu
Poppy Please - Merah menyala. Warna pilihan untuk makan malam


Selepas apply Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick

Tips untuk anda yang berbibir kering macam Ayue, sebelum apply matte lipstick, pastikan anda apply lipbalm dulu untuk pastikan bibir anda kekal lembut dan tidak kering. Warna lipstick ni mampu bertahan sampai berjam-jam walaupun selepas makan. Warnanya masih terang tau! Cuma kalau anda mahukan coverage yang lebih dan nampak lebih cantik, boleh apply lagi selepas makan okey? Takda masalah.

Selepas 5 jam menggunakan Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick

Packaging dia pun smart dan elegan. Siap ada kawasan transparent di bahagian atas lipstick untuk memudahkan kita tengok warna apa didalamnya. Tak payah susah-susah nak buka tutup dah.

Smart dan elegan packaging


Sejujurnya, Ayue lebihkan lipstick yang jenis old school macam ni berbanding liquid lipstick sebab kita sebenarnya cenderung untuk menggunakan liquid lipstick dengan kuantiti yang banyak. Sudahnya lipstick cepat habis. Bila guna gel lipstick macam ni, tahan lama sikit ye tak? Lagi pun mudah nak apply dan dibawa kemana-mana tanpa risau ia akan tumpah.

Cuba tengok video Ayue di bawah ni. Mudah senang dan sangat praktikal untuk digunakan di mana-mana. Warna pula sesuai untuk digunakan dari pagi sampai lah ke malam.



Harga Mary Kay Gel Semi-Matte Lipstick ni hanya RM55. 

Artikel berkaitan Mary Kay:

💗 CONTACT 💗


Nak cuba Mary Kay® Gel Semi-Matte Lipstick ni? Jangan risau, Ayue takkan paksa anda beli. Ayue cuma nak anda tahu je betapa bestnya Gel Semi-Matte Lipstick ni. Kalau anda perlu bantuan Ayue, DM je ok? Ayue akan consult anda sampai anda faham tentang produk ni dan kalau anda ada masalah kulit, boleh DM Ayue juga. Takda masalah. Ayue siap bagi FREE skin analysis untuk anda tau. Anda akan nampak apa sebenarnya masalah kulit yang anda hadapi. Cepat-cepat DM ok? 


Suka artikel ni? Jangan lupa share tau.

Join the conversation!

  1. They all look so beautiful, I have to hard time choosing my favourite. I'm glad to see that they are long lasting, too.

    ReplyDelete
  2. i love the poppy please colour!!Would like to try it out!

    ReplyDelete
  3. I love their poppy please! So shinny & elegant if match together with black dress hehehehe

    ReplyDelete
  4. All the colours look so sweet. Love your smile too!!

    ReplyDelete
  5. Nice colours suit you pretty well... we have to wear the shades depending on what clothes we have on lah....

    ReplyDelete
  6. mary kay, a reputable brand.. can't go wrong with any of their products :D

    ReplyDelete
  7. the colours seem nice!! i would love to try out if i have chance!!

    ReplyDelete
  8. I like the colors so much, especially the Crushed Berry, my favorite :)

    ReplyDelete
  9. My Fav lipsticks at the moment! I wish to win a trip to HK haha

    ReplyDelete
  10. How I wish I can owe the bashful yo color and its a hit trend currently.

    ReplyDelete
  11. I love Powerful Pink! All the colours look nice on you.

    ReplyDelete
  12. Ayu, poppy please nampak sesuai sgt dgn ayue

    ReplyDelete
  13. Looks lovely! The colours are nice... Great one!

    ReplyDelete
  14. Lovely shades and would like to try them out.

    ReplyDelete
  15. Hey the wearing power of these lipsticks seem pretty good! Poppy please looked great on your lips

    ReplyDelete
  16. Terima kasih atas perkongsiannya
    Saya ambil info yg haq sahaja.lain tiada

    ReplyDelete

© AYUE IDRIS. Design by Eve.