Cat Perabot Raya Anda dengan Nippon Paint Momento

30 May 2018

Assalamualaikum. Siapa yang planning nak cat rumah raya tahun ni? Haa, ni Ayue nak share dengan anda cat yang sangat awesome dari Nippon Paint. Kenapa awesome? Sebab anda bukan saja boleh cat dinding rumah, malah anda boleh cat perabot rumah sekali termasuk lah perhiasan rumah. Tak percaya? Ok takpa, meh Ayue nak cerita.


Ayue pun sebenar tak tahu yang cat ni boleh cat macam-macam. Dalam mindset Ayue bila cat je mesti dinding rumah. Yela, nak cat apa lagi kan? Haa, tu lah anda salah. Nippon Paint sebenar ada satu cat khas dimana anda bukan saja boleh cat dinding, malah macam-macam objek lagi. Nama cat tu Nippon Momento Special Effect Paint. Ayue ada pergi ke workshop yang dianjurkan oleh Nippon Paint. Dari situ lah Ayue tahu macam-macam yang boleh kita buat dengan cat ni sebenarnya.

Sepanjang workshop, Ayue dan rakan blogger lain diajar oleh Ben Firdaus Azraai tentang apa yang menarik dengan Nippon Momento Special Effect Paint ni. Untuk pengetahuan anda, Ben Firdaus merupakan seorang Interior Designer yang telah lama bekerjasama dengan Nippon Paint. Lebih daripada 100 projek tau. Jadi pengetahuan dia tentang Nippon Paint ni tak boleh disangkal lagi. Macam-macam ilmu yang Ayue belajar dari dia hari tu. Nanti Ayue share tips-tips yang Ayue dapat sepanjang workshop ni ya.


Nippon Momento Special Effect Paint Textured dan Enhancer Series mempunyai ciri-ciri ini:

  • Tiada berbuih
  • Mudah dijaga
  • Berfungsi dengan baik pada permukaan yang tidak rata
  • Mesra alam; tidak berbau
  • Tiada pengelupasan & tahan lama

Ok, untuk workshop ni, kami disediakan satu bekas kayu yang kosong untuk kami deko menggunakan Nippon Momento Special Effect. Ayue satu meja dengan Innanie. Kami berdua takda ilham langsung sebenarnya nak deko bakul masing-masing. Tapi once dah dapat idea, tangan tu laju je nak buat itu ini. Ayue pula memang suka jenis kraf-kraf ni, lagi lah fokus level 100% sampai tak toleh kiri kanan dah. Haha.


Warna yang Ayue dengan Innanie dapat adalah Sparkle Gold (Code ROSE GOLD MG 163). Ada macam-macam lagi warna dan koleksi yang ada dibawah rangkaian Nippon Momento ni tau. Antaranya textured series, enhancer series, designer series, metallic series, stone art dan clear coat. Anda boleh terjah website Nippon Paint untuk tengok semua koleksi-koleksi yang ada. Setiap koleksi memberi kesan yang berbeza. Untuk Nippon Momento Special Effect, TEXTURED Series yang Ayue guna ni, dia akan memberi kesan finishing macam di dalam gambar di bawah.



Haa, cantik kan? Takda lagi dinding plain je. Ada corak sikit baru cantik. Menariknya, special effect yang macam ni boleh juga dibuat pada perabot dan perhiasan anda tau. Anda boleh cat pada pasu, bakul, meja, lampu,dan macam-macam lagi.





Untuk cat bakul kayu macam yang Ayue punya ni, selain cat pilihan anda, anda hanya perlukan  cat primer, masking tape, pisau dan berus cat Momento. Cat primer tujuannya adalah untuk memberi kesan yang maksima pada benda yang anda cat.Kalau anda tak cat dulu bakul ni dengan cat primer sebelum cat Nippon Momento Special Effect, kesannya akan kurang dan anda mungkin perlukan lapisan yang tebal untuk nampak warna cat yang sebenar. Haa, rugikan? Jadi lebih baik guna cat primer dulu ya.


Tapi sebelum anda cat, anda kenalah deko dulu bekas ni menggunakan masking tape. Tampal masking tape keliling bakul, kemudian potong ukir ikut kreativiti masing-masing dan kopek masking tape dibahagian yang anda mahu cat dengan Nippon Momento. Corak Ayue simple saja sebab masa yang ada amat terhad. Tak sempat Ayue nak buat kreatif sikit.


Primer


Bila dah siap sapu primer dan dah kering, baru Ayue boleh cat dengan warna pilihan. Kalau nak kesan special effect tu, ada teknik dia. Macam yang Ayue buat ni, Ayue buat kaedah sapu secara pangkah X pada permukaan bakul.



Bakul Ayue ni Ayue guna gabungan 2 warna cat. Nippon Momento ni kalau buat dual warna macam ni pun cantik juga. Ada ton gitu. Bila cat dah kering, boleh lah cabut masking tape yang lain. Haa, macam mana? Cantik tak bakul Ayue ni. Ayue buat 2 corak tau untuk depan dengan belakang.



Dual Tone


Cadangnya nak guna bakul ni untuk mainan Qaayed sebab cat Nippon Momento ni terbukti selamat untuk baby dan tidak berbau kerana ia diformulasi dengan VOC yang rendah, tidak mengandungi plumbum atau merkuri dan bebas formaldehid. Tapi macam cantik juga kalau nak buat bekas isi kuih raya kan? Haha. Nampak tak betapa bagusnya bila dapat tukar perhiasan yang kosong menjadi sesuatu yang sangat menarik dengan menggunakan cat?


Lepas ni boleh lah cat rak TV Ayue yang dah usang tu. Confirm nampak macam rat TV baru! Tak sabarnya. Illy dah cat rak TV dia tau. Anda boleh dihat hasil lepas cat rak TV di blog dia ya. Serius cantik.

Oh ya, lupa nak beritahu. Ayue menang deko bakul paling cantik masa workshop tu! Haha. Cincai-cincai pun boleh menang. Alhamdulillah, rezeki anak.




Untuk maklumat lanjut tentang Nippon Paint, anda boleh layari : https://www.nipponmomento.com/




xoxo,

post signature

Join the conversation!

  1. wahhh bestnya.. mesti cantik dinding rumah ayu lepas ni..

    ReplyDelete
  2. Cat nippon paint memang berbaloi plus skill mengecat. Hasil berkualiti.

    Plaster Siling Selangor 

    ReplyDelete

© AYUE IDRIS. Design by Eve.