Review Pigeon Breastpump Pro | Apa yang best?

25 January 2018

Assalamualaikum. Sejak demand susu anak makin banyak ni, Ayue makin risau sebab takut susu badan Ayue tak cukup untuk dia. Mana taknya, tiap 2 jam dia akan minum 130ml-140ml. Dah beberapa orang kawan yang Ayue dah tanya, Qaayed ni memang tinggi deman susu dia berbanding anak kawan-kawan Ayue. Anak lelaki memang kuat minum susu, nak tak nak ibu dia kena lah cari alternatif untuk banyakkan susu kan.

Selain dari buat minum air banyak, jaga makan dan buat power pumping, satu lagi benda yang Ayue usahakan adalah tambah lagi satu sesi pump dalam jadual Ayue sehari. Kalau sebelum ni 5 kali pump sehari, sekarang Ayue akan pump 6 kali sehari. Bukan mudah ya nak berkorban masa dan tenaga untuk pump ni. Mental dan fizikal kena kuat tau.

Pada Ayue, power pumping memang sangat-sangat membantu untuk tingkatkan production susu. Ibu-ibu menyusu badan mesti tahu bab ni. Cuma, bila Ayue tambah jadual pump, ada sedikit efek pada Ayue bila Ayue mula rasa sakit. Walaupun tempoh pump Ayue hanya dalam 20 minit maksima untuk kosongkan breast, tapi masih sakit. Mungkin sebab pump yang Ayue guna tu suction dia agak kuat. Jadi Ayue cuba pump lain untuk kurangkan sakit ni.


Bila Ayue cuba Breastpump Pro dari Pigeon, alhamdulillah, tak sakit langsung! Serious, terkejut juga Ayue bila hasil susu tinggi sedikit dari yang biasa Ayue dapat dan paling penting tak sakit. Wah, seronok sangat ok. Takda lah lagi macam trauma nak pump. Sakit pada breast bukan perkara main-main ye, boleh demam dibuatnya. Silap-silap boleh moody seharian, kesian dekat anak kan?


Suction Breastpump Pro ni aduhai, lembut je rasa. Qaayed hisap lagi kuat rasanya. Hehe. Meh Ayue share apa yang bestnya Breastpump Pro ni.


Breastpump Pro ni dia single elektrik pump je. Ayue rasa zaman sekarang ni elektrik pump memang sangat penting kot berbanding manual. Terutama untuk wanita berkerjaya. Takkan lah picit-picit pump sambil kerja kan? Kalau guna elektrik, pasang je dah boleh buat kerja sambil pump. Cuma tu lah, sebabkan dia single, kena lah pump sebelah dulu.


Ayue suka size pump ni sebab kecik je. Besar tapak tangan Ayue ni haa. Kalau masuk dalam beg tak makan ruang pun. Ringan pun ringan, takda lah berat sangat. LED skrin dia pula bila kita picit, akan menyala lampu which is Ayue rasa sangat membantu sebab Ayue tau ada ibu-ibu yang kena pump dalam tempat yang gelapkan. Macam surau dekat office lama Ayue tu. Gelap je sampai boleh tidur lena dalam tu. Haha.



Untuk pumping, dia ada 2 mode iaitu stimulation mode untuk merangsang breast untuk keluarkan susu dan expression mode untuk pump susu keluar dari breast. Yang bestnya, Breastpump pro ni ada 2 stimulation mode. Mode 1 slow manakala Mode 2 agak laju speednya. Biasanya Ayue akan guna Mode 2 sebab Ayue lagi selesa guna Mode yang itu.


Untuk expression pula, Ayue boleh control suction pressure (7 level) dan speednya (4 level). Bagus kan? Tak semua breast pump ada fungsi macam ni tau. Selalunya cuma boleh control speed saja. Dari perlahan hingga laju. Tapi Breastpump pro ni siap boleh control pressure lagi. Yela, setiap ibu lain tahap selesanya.

Macam Ayue, Ayue suka pressure yang tidak terlalu tinggi, tapi speed yang agak laju. Sebab tu lah Ayue kata bila Ayue guna Breastpump pro ni, dah tak sakit lagi dah sebab Ayue boleh control pressure yang dikenakan pada Ayue. Pump lah berapa banyak kali pun, tak juga sakit. Smooth and relax je. Hati kena tenang dan happy, baru lah susu dapat keluar dengan banyaknya.



Breast pump parts dia pun tak banyak dan senang untuk dipasang. Tak tengok manual pun Ayue dah boleh pasang sendiri. Lepas tu siap ada extra parts dalam setiap kotak yang anda beli tau. Takda lah pening nak ganti part yang rosak nanti.


Paling Ayue suka adalah corong dia. Walaupun pump ni single pump, tapi Pigeon dah siap-siap sediakan 2 size corong untuk penggunanya. Jadi tak perlulah kita nak carik corong lain kalau saiz corong tak menepati saiz breast kan. Saiz corong sangat penting semasa pumping tau. Kalau saiz corong kecil atau terlalu besar, nipple boleh sakit dan crack hingga berdarah. Malah susu yang dikeluarkan pun lambat dan breast tidak kosong sepenuhnya. Make sure anda guna saiz corong yang betul semasa pump ya.


Macam Ayue, sebelum ni pump yang Ayue beli sediakan corong yang standard saiz, tak sesuai dengan Ayue. Jadi Ayue kena beli saiz lain pula. Baru lah susu dapat keluar laju. Kalau sebelum ni 30 minit pun belum tentu kosong lagi breast ni. Tapi lepas dah tukar corong yang betul, tak sampai 20 minit dah kosong dah. Nampak tak kesannya tu? Jadi jangan risau kalau anda beli Breastpump pro ni sebab dah siap-siap ada 2 saiz corong, Regular dan Large.

Cuma satu je yang Ayue rasa pihak Pigeon kena improve. Pump ni hanya boleh guna direct current. Kalau nak buat portable dan nak guna pump di tempat yang takda power supply, anda kena guna 4 biji bateri AA. Walaupun ada option untuk anda pilih yang mana satu nak guna, tapi Ayue still rasa kalau Pigeon buat rechargeable, lagi best dan sesuai dengan lifestyle kebanyakan ibu-ibu zaman sekarang ni.



Kalau anda beli full set Breastpump pro ni, anda akan dapat sekali dengan beg, ice packs, breastmilk storage bottles dan breast pads pada harga RM599. Berbaloi-baloi okey. All in one gitu.


Beg yang disediakan boleh masuk kesemua breastpump parts termasuk pump, charger dan 1 botol extra untuk isi expressed milk nanti. Besar juga tu. Tak nampak besar pun kan? Bila suami Ayue bawa nampak comel je. Hehe. Selalu memang dia pun yang akan bawa segala beg bila kami keluar. Ayue hanya pegang anak je.




Lagipun Ayue rasa sangat mudha bila botol yang Ayue guna untuk pump adalah botol yang sama Ayue boleh gunakan untuk bagi Qaayed minum susu. Bila nak bagi minum susu fresh je, Ayue hanya perlu tukar penutup dengan yang ada puting. Tak perlu tukar botol macam yang sebelum ni. Tengok Qaayed ni, dah boleh pegang botol sendiri masa 3 bulan. Senang dan comel agaknya botol Pigeon edisi Disney ni.


So far Ayue memang berpuas hati sangat dengan Breastpump Pro Pigeon ni. Kalau ada double pump lagi best. Jimat masa untuk ibu busy macam Ayue ni. Tapi single pump pun dah sangat membantu dah. Alhamdulillah masih ada rezeki susu untuk Qaayed. Anda kalau nak cuba, boleh dapatkan barangan Pigeon di Parkson, Aeon atau kedai bayi yang terdekat ya.

Untuk maklumat lanjut boleh layari :
Facebook Page : https://www.facebook.com/PigeonMY/
Instagram : https://www.instagram.com/pigeon_malaysia/




xoxo,

post signature

Join the conversation!

  1. Hi Ayue,

    Entry yang bagus. Saya pun sedang menggunakan breastpump daripada Pigeon tapi yang portable bukan yang pro. Saya berminat nak cuba yang pro ni tapi kat Parkson/Aeon tak diberikan sekali barang-barang yang lain. Cuma dapat set breastpump tu saja. Cooler bag, ice pack, milk storage tu semua takda.

    Jadi saya nak tanya, Ayue beli set ni di mana ya? Yang ada sekali dengan cooler bag, ice pack, milk storage, etc.? hehehe

    Kalau tak keberatan, boleh Ayue reply kepada email saya: tasnimsafian@gmail.com .

    Terima kasih,
    Tasnim

    ReplyDelete

© AYUE IDRIS. Design by Eve.