SLIDER

Fashion Autumn Clothes, Your Best Choice!

29 September 2020

The most tangled problem for the pudgy girl is the single product of the dress, so today, for some fat girls, Feelingirldress can bring you some plus-size women's style clothes. Click and check cheap wholesale plus size clothing 

 

01. Strap plus size jumpsuit 

Podgy girls can also wear jumpsuits, but it is not recommended to wear some very slim-fit skirts. The large one-piece like the above is very recommended, and the waist is not obvious. The waistline, the upper body can realize the invisible belly, and there is a strap design on the back, which is very inclusive. 

 



02. Waist printed chiffon plus size jumpsuit 

A chiffon dress with a full-length feminine flavour. The straps on the waist can be adjusted freely. The length of the mid-length model can be worn without losing a fashionable and playful atmosphere. The body is rich in printing elements. The slightly loose skirt design makes you wear a French romantic feminine feeling. 

 


 

03.V-necktie plus size dress 

Podgy girls are not recommended to wear very slim dresses, but some dresses with strap designs can still be worn at will. Generally, dresses decorated with straps can cover the flab and wear a thin visual effect. Pure color V-neck strapped large-size dress, simple version design can give enough space for the figure, the loose skirt is stiff and stylish skirt, wearing a feeling of casual freedom. 

 


 

04. Bowknot short sleeve plus size fairy dress 

The waist and cuffs are designed with a slimming effect. The all-match black large-size fairy skirt, casual and casual skirts, the podgy girl's upper body can not see the weight of the body at all, and the invisible high waist waistline is still It can naturally play a role in waste reduction, so that podgy girls of any body shape can look thin. 

 


 

05. Hoodies and sweatshirts for women 

As an autumn item, sweaters can be worn in various ways. 

It can be matched with over-the-knee boots. If you feel that your bare legs are too exposed, or when the weather is cold, you can wear a pair of over-the-knee boots to keep you warm. Worried about wardrobe malfunction? Then put on a pair of shorts, the color should be the same as the sweatshirts so that it won't look abrupt. 

 


 

It can also be matched with stockings. The principle is the same as matching over-the-knee boots, but this combination is more suitable for school girls. It's a bit too mature to wear knee boots, but it's just right to match stockings with sneakers. The color of the sweater and stockings are the same to look better. You can also match shorts. The sporty wide David suit, with a pair of shorts, socks, and sneakers, is a very youthful and lively student outfit. A shirt tied around the waist not only adds a sense of hierarchy but also indirectly creates a waistline. 

 

Go on and check Black Friday Hot Sale Sweater Dress event!  





xoxo,

post signature

IKEA 2021 Catalogue presents Malaysians with affordable home furnishing solutions

10 September 2020

IKEA today launched its highly anticipated 2021 Catalogue, the handbook for a better everyday life at home. Filled with meaningful ideas and inspiration, the latest IKEA Catalogue features brand-new collections, exciting collaborations, and even more affordable solutions for easy home renewal choices.


“As more and more Malaysians embrace IKEA in their hearts and homes, we have made the new Catalogue more significant than ever, especially in today’s new normal where our living situations have changed. We have packed it with budget-friendly ideas and inspiration for every taste, style and need. With the wide range of affordable solutions, now, even more Malaysians can make changes around their homes while enjoying big savings. From making new dedicated spaces around the home to finding solutions for storing, maximizing living spaces to making room for your new plus one, the solutions and inspirations revolve around realistic and relevant offerings customers can relate to,” said Gerard Jansen, Country Retail Director (Malaysia), IKEA Southeast Asia.

With an aim to constantly reduce it costs without compromising on quality, IKEA will be offering Malaysians with an Even Lower Price range throughout the entire year. Featuring over 198 products for all areas of the home — living room to kitchen, bedroom to bathroom and more, the products offered are more affordable than ever.

“In living up to our vision of creating a better everyday life for the many people, we have studied and understood their needs and wants. With that, we have ensured that the new IKEA Catalogue has something for everyone. Among the new items are JÄTTELIK, a dream collection for all dinosaur lovers. Products from this range will help parents transform their child’s room into an exciting world full of prehistoric animals. Aside from that, it also features the RÅVAROR collection, a range of products that fulfils the needs of small space or apartment living. The collection includes items that can quickly turn small spaces into smart spaces. Both collections, JÄTTELIK and RÅVAROR are already available at all IKEA Malaysia stores,” added Gerard.









As for new collaborations, IKEA recently tied-up with Greyhound Original, a renowned Thai fashion label for SAMMANKOPPLA, an expressive limited collection. Featuring high end designs at affordable prices, this sought-after collection which sees a blend of Bangkok Street style and the home furnishing expertise of IKEA is now available in Malaysia. Apart from that, LEGO and IKEA are set to excite consumers in Malaysia with their collaborative BYGGLEK collection. Set to make its way to all IKEA Malaysia stores in early 2021, this playful storage will encourage play and infuse more fun into storage around the home.

In addition to that, there is also news of a highly anticipated EFTERTRÄDA range that will be made available in December 2020. Deemed as an IKEA fans collection, the range features a collection of apparels and accessories staring the IKEA logo and product barcode.

To top it all off, IKEA will also be introducing new items on its menu and bringing back mouth-watering favourites at its Restaurants and Cafés. The new item includes its Plant Ball which will be made available in 2021. A reimagined version of the iconic IKEA Meatball, the Plant Ball is a more sustainable, plant-based alternative for meatball lovers. Other mouth-watering favourites on the menu includes the Peri-Peri Chicken with French Fries & Mix Vegetables, Honey Soy Beef Ribs, Salmon Fillet with Medallion & Lemon Butter sauce and the Hot Dog Bolognese among others. The items on the menu will be available for dine-in and take-away.

Get a copy of the new IKEA 2021 Catalogue from any IKEA Malaysia stores. IKEA FAMILY members will receive a RM5* IKEA Family voucher with minimum spend of RM300* when you shop at any IKEA Malaysia stores from now until 31 October 2020.

Be sure to sign up as an IKEA FAMILY member to enjoy more members-only perks and savings. Sign-up for free at the in-store IKEA FAMILY kiosks or online at IKEA.my/FAMILY.



The Catalogue is also available online at IKEA.my/catalogue.



*Terms apply.


xoxo,




5 Resepi Jus Buah untuk Anak Anda

20 July 2020

Sebaiknya jus tidak digunakan sebagai pengganti buah segar dan sayuran untuk anak-anak, tetapi jus adalah cara yang bagus untuk mendapatkan nutrisi tambahan di dalamnya, terutama untuk anak-anak yang tidak suka makan buah dan sayur.

Untuk memulainya, pilihlah lebih banyak buah daripada sayuran. Lidah anak-anak perlu sedikit waktu untuk menyesuaikan dengan jus sayuran, jadi perkenalkan secara perlahan. Berikut ini 5 resep jus buah yang dapat Anda coba di rumah.



1. Jus nanas jeruk (jus warna kuning)

Bahan:
  • 1 nanas ukuran kecil
  • 2 jeruk, peras
  • Tambahkan wortel bila suka
  • sedikit air atau es batu secukupnya

Cara membuat:
  1. Kupas dan cuci nanas serta wortel sampai benar-benar bersih.
  2. Potong-potong nanas dan wortel jika perlu (beberapa juicer memungkinkan Anda memasukkan potongan buah utuh, tapi yang lainnya mengharuskan Anda memotongnya).
  3. Peras jeruk, usahakan bijinya tidak ikut masuk ke juicer.
  4. Campurkan bahan-bahan sampai halus
  5. Dinginkan di kulkas atau langsung sajikan dengan tambahan es batu.

Manfaat:
Nanas dipercaya dapat memperbaiki pencernaan, kesehatan jantung, kesehatan tulang, imunitas, meredakan peradangan, dan penyembuhan luka. Jeruk dapat memperbaiki kesehatan pencernaan, mengurangi kolesterol, dan mengurangi berat badan.



2. Jus stroberi apel (jus warna merah)

Bahan:
  • 2 cangkir stroberi
  • 1 apel besar
  • Tambahkan perasan jeruk bila suka
  • Es batu atau air secukupnya

Cara membuat:
  1. Mulailah dengan membuat jus stroberi terlebih dahulu, diikuti apel.
  2. Sajikan segera atau ditambahkan sedikit es.

Manfaat:
Stroberi berkasiat untuk kesehatan jantung, memperbaiki kesehatan pencernaan, dan mengontrol gula darah. Apel dapat mengurangi berat badan jika dikonsumsi sebelum makan, menurunkan gula darah, memperlambat penyerapan gula, dan melindungi dari diabetes.



3. Jus jambu buah naga (jus warna ungu)

Bahan:
  • Satu buah naga
  • Satu buah jambu merah
  • Setengah cangkir perasan jeruk
  • Sedikit jahe bila suka
  • Setengah cangkir air

Cara membuat:
  1. Belah buah naga menjadi dua, lalu kerok daging buahnya
  2. Kupas dan potong-potong jambu merah
  3. Campurkan semua bahan dan buatlah jus
  4. Sajikan dingin dengan es batu

Manfaat:
Buah naga adalah buah yang padat gizi, memiliki zat antikanker, mengurangi risiko penyakit jantung, dan meningkatkan kesehatan otak. Antioksidannya dapat melindungi asam lemak dari kerusakan akibat radikal bebas.

Jambu merah dapat menurunkan gula darah, meningkatkan kesehatan jantung, menurunkan tekanan darah jika dikonsumsi sebelum makan, mengurangi kolesterol jahat, dan memperbaiki sistem pencernaan.



4. Jus alpukat pisang (jus warna hijau)

Bahan:
  • 1 buah alpukat
  • 1 pisang matang
  • 2 sendok teh madu (jika anak tak suka rasa alpukat yang hambar)
  • ¼ sendok teh ekstrak vanilla
  • 2 cangkir susu rendah lemak, dinginkan
  • es batu secukupnya

Cara membuat:
  1. Kerok buah alpukat
  2. Potong-potong pisang
  3. Campur kedua buah dengan juicer
  4. Tambahkan vanilla, susu, dan es, aduk hingga merata
  5. Sajikan dingin

Manfaat:
Alpukat dapat menurunkan tekanan darah (pemicu utama serangan jantung, stroke, dan gagal ginjal). Alpukat juga dapat mengurangi inflamasi, mengurangi berat badan, menurunkan gula darah, menurunkan kolesterol. Pisang membantu mengurangi risiko penyakit jantung, menormalkan tekanan darah, menjaga kesehatan pencernaan,



5. Jus mangga pepaya (jus warna jingga)

Bahan:
  • 1 buah mangga
  • Beberapa iris pepaya
  • Tambahkan pisang jika ingin jus terasa creamy
  • Tambahkan perasan jeruk jika suka
  • Air atau susu secukupnya

Cara membuat:
  1. Potong-potong buah mangga dan pepaya
  2. Campurkan semua bahan dengan juicer sampai halus
  3. Sajikan segera dengan es batu

Manfaat:

Mangga dapat membantu sistem imun, membantu tubuh menyerap zat besi, membantu pertumbuhan dan perbaikan sel-sel tubuh. Antioksidan dalam mangga dan pepaya melindungi sel-sel dari radikal bebas. Pepaya juga dapat melindungi dari kanker dan penuaan dini, meningkatkan kesehatan jantung, mencegah inflamasi, dan meningkatkan kolesterol baik.


Nah, untuk membuat anak Anda menyukai jus, Anda dapat memadu-padankan warna jus dan membuat dua lapis warna dalam satu gelas. Sesuaikan saja dengan buah yang tersedia di rumah. Jika perlu, saring jus buah Anda untuk menghilangkan serpihan-serpihan buah yang mungkin tidak disukai anak Anda.

Jus yang dingin rasanya lebih segar, jadi pastikan untuk mendinginkannya sebelum Anda memberikannya kepada anak. Terakhir, gunakan gelas yang cantik dan hiasan warna-warni untuk membuat jus tampak lebih menarik bagi si kecil. Selamat mencoba!



xoxo,

Kurma Hidayah Plus Bekal Tenaga Sepanjang Ramadan

20 April 2020

Assalamualaikum. Dalam pada Ayue sibuk dengan rutin harian, pejam celik pejam celik, tinggal beberapa hari je lagi kita nak sambut bulan ramadan yang dinantikan oleh seluruh umat islam di dunia. Tapi, berbeza dengan tahun-tahun sebelum ni, hati ni risau dengan situasi yang melanda dunia ketika ini dengan kehadiran COVID-19. Yela, semua pun tahu jika kita masih lagi tak dapat putuskan rantaian Covid-19 ni sebelum ramadan menjelma, alamatnya tiada lah solat terawih di masjid, amalan-amalan ketika bulan ramadan juga terhad. Allah, risau betul dibuatnya.

Sebagai suri rumah sepenuh masa, Ayue kena kuat untuk keluarga kecil Ayue ni. Nama saja Perintah Kawalan Berkurung(PKP), tapi Ayue tetap dengan rutin harian Ayue yang padat. Celik saja mata, terus uruskan rumah tangga. Qaayed pula kecil lagi, takkan Ayue nak biarkan dia tengok TV 24jam kan. Sebelum PKP, boleh juga bawa Qaayed keluar buat aktiviti outdoor, ke kedai beli barang, sekarang ni kena duduk rumah 24jam. Budak kecil pun tahu bosan. Nak tak nak Ayue kena buat juga aktiviti untuk isi masa dia di rumah. Ayue lah chef, Ayue lah cikgu, serba serbi kena tahu bila dah jadi ibu ni. Badan letih jangan cakap lah, kadang-kadang tu letak kepala sekejap saja pun dah boleh hanyut dibuai mimpi. Masa untuk diri sendiri tu terhad. Masa Qaayed tidur saja lah baru Ayue dapat selesaikan kerja-kerja blogging dan prepare aktiviti Qaayed untuk keesokan harinya. Penat bunyinya kan?

Duduk mengadap komputer sampai lewat malam, selesai kerja sebelum tidur pula baru ada masa nak scroll social media untuk tahu perkembangan dunia dan kawan-kawan. Itu yang susah nak tidur tu. Pencahayaan dari skrin telefon bimbit juga dapat mengganggu hormon tidur melatonin dan membuatkan anda keletihan keesokan harinya tau.



Sebab tu sebelum tibanya ramadan tahun ni, Ayue dah ready siap-siap dah Kurma Hidayah Plus ni supaya Ayue kekal bertenaga sepanjang hari kerana Kurma Hidayah Plus mengandungi:

  • Kurma - Mengandungi kandungan nutrien yang tinggi. Antaranya gula semula jadi (fruktosa, glukosa, sukrosa) yang tinggi dalamnya, serat, kalsium, zat besi, serta vitamin.
  • Madu - Satu sudu besar madu mengandungi 64% kalori dan bebas dengan kolestrol, lemak dan sodium. Madu membantu dalam pengedaran darah dengan lebih baik dan bertindak sebagai penambah sel darah merah dan kadar oksigen di dalam badan seseorang. Dan sudah tentu, oksigen yang tinggi bermakna tenaga yang tinggi.
  • Goji - Vitamin B Komplex, perlu untuk menukarkan makanan kepada tenaga. Goji berry mampu meningkatkan tenaga dan menjadi ramuan alternatif bagi mengembalikan tenaga dan mengurangkan keletihan.


Selalunya masa bulan ramadan ni lah kita banyak makan buah kurma untuk beri kita tenaga ketika berpuasa kan? Selain dari makan buah kurma, anda boleh juga makan Kurma Hidayah Plus ni sebab ia bukan saja ada buah kurma, malah ia menggabungkan 6 Formulasi lengkap dengan nutrisi dari bahan semulajadi termasuklah madu, kurma, buah tin, kismis, goji dan juga delima yang membantu membekalkan nutrisi lengkap yang diperlukan oleh badan.




Yang menariknya, SeraiMas Kurma Hidayah ni bebas daripada gula sintetik, malah tekstur dan rasa nya adalah daripada manisan bahan semulajadi, maka ia sesuai diamalkan oleh semua peringkat usia. Qaayed pun dah boleh minum tau. Beli satu botol, satu keluarga boleh minum. Tak payah cari vitamin atau supplement lain dah. Bukan tu je, wanita mengandung juga boleh amalkan pengambilan Kurma Hidayah Plus ni sebab ia boleh meningkat tenaga. Maklum lah, wanita mengandungkan mudah rasa penat. Lagi-lagi ketika bulan ramadan, lagi lah tak larat betul tak.


Antara kelebihan lain yang ada pada Kurma Hidayah Plus ni adalah:
  • Ia diperbuat daripada bahan semulajadi
  • Bebas gula (Pemanis semulajadi)
  • Melindungi bakteria baik
  • Penghadaman dan penyerapan nutrisi yang cekap
  • Pengguna selamat menggunakannya tanpa sebarang keraguan dan terhindar dari bahan-bahan yang terlarang
  • Mempunyai sistem keselamatan verifikasi ketulenan product yang mesra pengguna



Mesti anda tertanya-tanya sama ada Kurma Hidayah Plus ni halal dan mendapat kelulusan KKM ke tak? Yela, benda kita nak consume, mestilah kena tahu semua benda ni dulu kan. Untuk pengetahuan anda, Kurma Hidayah Plus ni telah pun diiktiraf mencapai standard kebersihan, kualiti, keberkesanan & keselamatan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) & Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Malah bukan saja KKM dan JAKIM, ia juga turut diiktiraf selamat oleh Amalan Perkilangan Baik dan juga Asia Pacific Super Health Brand 2018-2020.


Maka sebab itulah Kurma Hidayah Plus ni boleh diamalkan oleh:
  • Ibu Mengandung
  • Kanak-kanak seawal usia 2 tahun
  • Lelaki dan Wanita




Cara pengambilan Kurma Hidayah Plus ni mudah saja:
  • Diambil 1jam sebelum makan atau ketika perut kosong
  • Dewasa: 2 kali sehari iaitu 2 sudu besar (30ml)
    • Sebelum makan pagi atau sebelum makan tengahari
    • Sebelum makan malam
  • Kanak-kanak: 2 kali sehari iaitu 1 sudu teh (5ml)
    • Sebelum makan pagi atau sebelum makan tengahari
    • Sebelum makan malam
  • Goncang dahulu sebelum minum
  • Simpan ditempat yang kering dibawah 30 celcius
  • Jika ada mengambil sebarang ubat atau makanan tambahan lain, jarakkan pengambilan selama satu jam

Untuk mendapatkan keberkesanan yang efektif, amalkan 8 gelas air putih sehari 



Untuk anda yang ingin kekal bertenaga juga, boleh dapatkan produk Kurma Hidayah Plus di Caring dan took-toko jamu berdekatan anda. Sebarang pertanyaan sila hubungi

Whatsapp: +60 13 782 5282 ( Seraimas)
Website: https://kurmahidayahplus.seraimas.my


#kurmahidayahPLUS
#kebaikankurmautkseisikeluarga
#rajasegalaherba


xoxo,

Edible Garden | Tips untuk beginner nak mula tanam sayur dekat rumah

15 April 2020

Assalamualaikum. Time PKP Covid-19 ni ramai betul mula hobi baru kan. Ada yang memasak, cuba macam-macam resepi baru. Ada yang menjahit. Macam Ayue, hobi baru, berkebun! Eh, seronok rupanya berkebun ni. Rasa rugi pula sebab mula lambat. Tapi better late than never kan. So Ayue pun join lah beberapa group dekat facebook untuk gali ilmu tentang gardening. 


Nak berkebun ni kena ada ilmu. Tak bole nak hentam tanam je sebab tak semua pokok sama jagaan dia. Lain pokok lain perhatian yang diperlukan. Memang lah ada yang jenis campak je benih, esok lusa naik la pokok gitu. Tapi rugi lah kalau tak guna kan bakat yang ada tu untuk maksimum kan pertumbuhan sayur tu kan. Kalau ada ilmu, insyaAllah makin gemuk gebu sayur nya nanti.


Tanam atas tanah

Untuk anda yang ada tanah di laman rumah, sebelum mula tanam sayuran atau apa-apa saja tanaman, better kita readykan dulu tanah tu supaya nanti bila letak anak pokok, pokok dapat membesar dengan jayanya. Macam mana nak bagi tanah ready? Haa, kena buat macam ni.
    1. Cabut semua rumput sampai ke akar umbi supaya rumput lambat tumbuh balik
    2. Gemburkan tanah
    3. Tabur baja tahi ayam dan perap selama 2 minggu
    4. Seminggu sekali boleh letak racun siput atau cuka kayu

* Untuk tanah berpasir, boleh gembur tanah dan campurkan dengan cocopeat untuk pasti kan tanah lembab tak mudah kering.

Baja Tahi Ayam : https://t.productlink.io/a2lke

Racun Siput : https://t.productlink.io/a2lkg


Tujuan letak baja tahi ayam adalah untuk suburkan tanah kita tu. Tujuan perap selama 2 minggu pula adalah sebab baja tahi ayam ni panas. Kalau kena pada sayuran hijau macam sawi apa semua tu, sayuran mudah mati kepanasan. Boleh juga topup vege soil atau planting soil semasa nak tanam anak pokok tu. Maksudnya lepas gembur tanah, letak baja dan cocopeat, masa nak tanam anak pokok tu, korek lubang dulu dan timbus dengan vege soil. Faham tak? Hehe. Ayue beli dekat shopee je semua tanah, benih dan baja  sebab senang. (Ayue sertakan sekali link shopee untuk rujukan anda shopping). Masa PKP ni mana boleh keluar rumah kan. Gunakan kemudahan yang ada.


Raised Bed (Tanah dikepung dengan kayu atau batu)

Batas



Tanam dalam pasu

OK, untuk tanaman pasu pula, sangat mudah sebenarnya sebab tak perlu nak prepare tanah ke apa. Beli saja pasu dan tanah yang Ayue share tu dan semai benih. Bila benih dah bercambah sehingga daun ada 4-6 helai, baru alihkan ke pasu. Jangan semai rapat-rapat pula, nanti susah nak asingkan. Berebut-rebut pula anak pokok tu nanti nak dapatkan nutrisi.




Ayue lebih suka semai benih di dalam seeding tray sebab mudah nak alihkan ke planting pot/tanah nanti. Satu lubang satu benih. Mudah untuk Ayue jejak benih mana yang tak bercambah. Maklum lah, semai 10 benih, kadang-kadang tak semuanya naik kan. Bergantung pada benih juga. Nak semai benih pula better guna PEATMOSS sebab peatmoss ni kaya dengan nutrisi yang diperlukan benih untuk bercambah dengan jaya nya. Texture dia ringan dan tak mampat. Jangan keliru pula antara cocopeat dengan peatmoss tau. 

Cocopeat : https://t.productlink.io/a2lkj

Peatmoss : https://t.productlink.io/a2lki



Tanah pula ada macam-macam jenis kan. Haha. Pening ke tak ni? Ada tanah nursery, tanah hitam, tanah kedai eco. Hahaha. Ayue pun pening juga mula-mula, tapi lama-lama faham dah. Yang penting, tanah eco RM2, tak semua sayur sesuai guna tanah tu. Pokok-pokok besar dan sayuran yang jenis tak manja, boleh je guna tanah eco RM2 tu. Macam bayam brazil. Sayur paling mudah ditanam. Tapi kalau ada tanah vege atau planting soil 10 in 1, 8+2 tu lagi bagus sebab dia mengandungi kompos yang berfungsi untuk pastikan tumbuhan yang kita tanam tu sihat dan hasil tanaman meningkat 50%.

YASA-I Vege Soil : https://t.productlink.io/a2lk0

Super 10 (Premium 8+2) Planting Soil : https://t.productlink.io/a2lka

BLS 10 in 1 Planting Soil : https://t.productlink.io/a2lkb


Ok lah, macam dah panjang pula entry ni. Next entry Ayue share cara tanam benih sayur yang kerap kita makan macam sawi, kangkung, bayam, terung, cili, tomato, eh banyak lagi lah. Lain-lain benih lain cara semai dia tau. Nanti Ayue share ok?


List seller tanah dan baja di Shopee:



PS: Ayue sendiri newbies dalam gardening ni. Ni semua nota-nota yang Ayue dapat dari sharing otai-otai dekat FB dan whatsapp. Mohon betulkan kalau ada yang salah ye :)



xoxo,


post signature

Edible Garden | Mula berkebun di laman rumah teres akibat dari PKP Covid-19

14 April 2020

Assalamualaikum. Ayue pasti semua orang pun tengah tercari-cari aktiviti apa nak buat sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ni berlangsung akibat dari virus Covid-19 yang melanda dunia. Lagi haru biru bila PM umumkan yang PKP akan dilanjutkan sehingga 28 April 2020 pula. Aduh, pening kepala dibuatnya. Bukan apa, memang Ayue tak kisah duduk dirumah, selama jadi housewife ni pun memang sentiasa duduk di rumah. Cuma, bila kebebasan dihadkan, nak pergi ke kedai pun takut, malas nak beratur panjang, malah barang yang dicari pun belum tentu ada. Jadi stress juga kan?

Ayue tak nak lah jadi manusia tak bersyukur, jadi Ayue cuba manfaatkan masa yang ada dengan hobi baru. Ya, selain dari melayan Qaayed 24jam, Ayue sekarang ada hobi baru ye. BERKEBUN! Yes, akhirnya! Memang dah lama dah nak mula berkebun ni memandangkan Ayue ada tanah sejengkal di halaman rumah. Cuma sebelum ni asyik sibuk dengan kehidupan seharian sampai takda masa nak mula. Having a toddler at home, 24jam sehari pun tak cukup ye. 

So, memang cita-cita Ayue since pindah rumah teres ni nak buat edible garden. Cewah, edible garden lah sangat. Tapi memang itu lah konsep yang Ayue inginkan. Nak sayur apa, petik je dekat laman. Ulam, sayur, buah, semua lah! Setakat sayur-sayur basic kegunaan harian, tak payah nak beli dekat kedai dah lepas ni. Tinggi kan cita-cita? Hehe. Tak salah berangan tinggi-tinggi. Mana tau jadi kenyataan.


Ini lah dia tanah sejengkal depan rumah Ayue ni. Mula nya nak buat landskap, tapi sampai kesudah takda idea nak buat macam mana, last-last Ayue tukar plan nak buat edible garden. Haa, puas hati. Lagi berbaloi berbudi pada tanah ni kan. Atleast dapat juga Ayue merasa hasilnya nanti.


Apa yang Ayue plan adalah Ayue nak buat  4 raised bed. Nak buat batas biasa, tapi macam susah pula nak handle. Jadi buat raised bed je senang. Kebetulan kedai hardware dah boleh buka hari Isnin dengan Khamis, apa lagi, zaasss! Terus pergi beli batu bata. Dekat area rumah ayue ni seketul batu bata merah tu 40sen je. Lepas cabut rumput, gembur-gembur tanah, Ayue letak batu bata keliling sebagai sempadan tapak potting sayur nanti. 


Kenapa Ayue tak buat 1 raised bed saja? Dari depan sampai belakang? Sebabnya, nanti susah pula Ayue nak uruskan kebun Ayue nanti kalau takda ruang untuk Ayue bergerak. Nampak je nampak kecil jarak dari pagar hijau tu ke lantai garage kan. Tapi sebenarnya dalam 1 meter juga tu. Tangan Ayue tak sampai nak capai sayur dekat hujung pagar nanti. Faham ke tak ni? Haha.


Takpa lah, janji raised bed Ayue dah siap So lepas dah buat raised bed ni, Ayue kena perap dulu dengan baja tahi ayam selama 2 minggu untuk pasti kan tanah Ayue tu ready untuk tanam sayur nanti. Sementara perap tanah dengan baja tu, Ayue dah mula semai benih supaya bila genap 2 minggu nanti, benih Ayue dah bercambah dan ready untuk dialih ke tanah.


Excited punya pasal, macam-macam benih yang Ayue semai. Antaranya sayur sawi, kangkung, bayam, kailan, pak choy, lettuce, cili padi dan basil. Moga semuanya bercambah dengan jayanya. Ameennn. Hehe.

Tanah yang Ayue perap dengan baja tu juga Ayue kena pastikan bebas dari makhluk perosak. Jadi kena juga lah meracun dulu sebab kawasan Ayue ni banyak siput babi. Ayue letak racun siput babi tu seminggu sekali. Pasal racun ni Ayue cerita next entry lah ok?  



xoxo,

post signature
© Ayue Idris • Theme by Maira G.