Resepi Kaffir Cili Ikan Trout Fjord Norway dengan Bubur Quinoa

27 May 2018

Ikan Trout Fjord Norway boleh menjadi sebahagian diet yang penting pada masa ini kerana Ikan Trout mempunyai protein yang tinggi dan penuh dengan antioksidan dan lemak Omega 3. Ia adalah bahan penting yang sepatutnya dipertimbangkan apabila memasak untuk berbuka puasa dan sahur.

Menurut Alexandra Prahabaran, ahli pemakanan yang bertauliah, Ikan Trout Fjord Norway sangat sesuai untuk hidangan makanan yang sihat, seimbang dan berkhasiat semasa Ramadan. Ikan Trout yang kaya dengan protein akan membantu mencegah kelaparan dan keletihan sehingga tiba masanya untuk berbuka puasa. Lemak Omega 3 yang sihat di dalam Ikan Trout juga boleh meningkatkan fokus mental.

Alexandra berkongsi resipi dan cara memasak Ikan Trout Fjord Norway, dan dengan manampilkan hidangan lazat dengannya dalam masa yang singkat.


Kaffir Cili Ikan Trout Fjord Norway dengan Bubur Quinoa


Kaffir Cili Ikan Trout Fjord Norway dengan Bubur Quinoa

Bahan-bahan
1 Filet Trout
1 Daun limau purut, dihiris nipis
1 Limau, dihiris
1 Cili padi merah, dihiris
1 Genggam daun ketumbar (daun sup)
1 Cawan quinoa, dimasak
1 Cawan stok ikan
1 Daun bawang, dihiris
Garam dan lada, secukup rasa


Cara
Masuk quinoa yang sudah dimasak dan stok ikan ke dalam pot dan reneh hingga ia menebal menjadi bubur keseluruhannya. Semasa itu dimasak, letak ikan trout, daun limau purut, limau, cili padi dan daun ketumbar di atas satu kerajang aluminium. Taburkan garam dan lada secukup rasa dan balut dengan ketat, lalu bakar menggunakan ketuhar dengan 200C selama 15 minit. Letakkan bubur di dalam mangkuk. Selepas ikan trout dimasak, keluarkan ikan trout dari ketuhar dan hidangkan atas bubur bersama dengan sedikit daun bawang.


Seared Ikan Trout Fjord Norway dan Salad Kentang Asia

Seared Ikan Trout Fjord Norway dan Salad Kentang Asia

Bahan-bahan
1 Filet Trout
2 Kentang, dimasak
1 Sudu Makan sos soya
1 Sudu Makan minyak bijan
1 Daun bawang, dihiris
1 Sudu Teh bawang merah goreng
1 Inci halia, diparut
Garam dan lada, secukup rasa
Minyak zaitun


Cara
Taburkan ikan trout dengan sedikit minyak zaitun dan diikuti dengan garam dan lada. Bakar ikan trout menggunakan ketuhar dengan 200C selama 10 minit. Semasa itu dimasak, mengekiubkan kentang dan letakkan ke tepi. Pukul sos soya, minyak bijan dan halia yang diparut bersama. Gaul dengan kentang. Masukkan daun bawang dan bawang merah goreng dan hidangkan dengan ikan trout bakar.



Ikan Trout Fjord Norway Bakar dalam Daun Pisang


Ikan Trout Fjord Norway Bakar dalam Daun Pisang

Bahan-bahan

1 Filet Trout
1 Sudu Makan serbuk kari ikan
1 Sudu Makan serbuk cili
1 Sudu Teh gula perang
1 Sudu Teh belacan, diparut
Daun limau purut, dicincang halus
Minyak zaitun
Garam, secukup rasa
Daun pisang


Cara

Gaulkan serbuk kari, serbuk cili, belacan, gula dan garam bersama-sama. Buat belahan (make slits) atas kulit ikan trout. Sapu campuran rempah pada ikan. Pastikan daun limau purut dimasukkan ke belahan (into slits) ikan. Taburkan sedikit minyak di atas ikan lalu bungkus dengan daun pisang. Panggang bungkusan itu di dalam ketuhar dengan 220C selama 15 minit. Hidangkan dengan sambal di tepinya.





xoxo,

post signature

Join the conversation!

© AYUE IDRIS. Design by Eve.