Checklist Senarai Keperluan Sekolah Sesi 2024/2025

08 January 2024


Assalamualaikum, lama rasanya Ayue tak update blog ni. Last update blog tahun lepas kot. Punya lah lama sampai rasa kekok nak menulis. Jadi maafkan Ayue kalau ayat untuk posting ni carca marba sikit ye? Ayue sebenarnya nak update blog dari zaman anak Ayue masuk tadika lagi, tapi tak berkesempatan. Busy kononnya. Jadi, nak masuk darjah 1 untuk sesi 2024 ni nak lah juga abadikan kenangan sikit-sikit. Haha. 

Ini adalah senarai keperluan untuk anak Ayue masuk sekolah kebangsaan darjah satu 2024 ni ye. Ayue dah tanya orang sekeliling dan dari carian google juga ni. Sepupu Qaayed pun memang bersekolah di sekolah yang sama, jadi Ayue banyak refer pada diorang untuk senarai keperluan sekolah ni. Semua ni mana yang Ayue rasa perlu untuk Ayue dan suami sediakan. Kalau awak rasa terlebih atau terkurang, boleh ubah ikut keperluan masing-masing ok? Anak Ayue akan bersekolah sesi pagi di sekolah kebangsaan, dan sesi petang di Kafa. 

Ayue dah siap-siap buat spreadsheets di Google untuk memudahkan awak download list keperluan barang sekolah ni. Boleh ubah ikut kesesuain masing-masing ok. Nak tambah atau nak buang mana yang tak perlu pun boleh.

Senarai Barang Keperluan Sekolah Sesi 2024/2025



Pakaian

Untuk pakaian ni terpulang pada parents sebenarnya nak beli berapa sebab ada sekolah masih pakai baju sukan. Nak beli 1-2 pasang dulu pun takda masalah. Sebab tahun 2024 ni kan cuma kena pakai baju uniform 2 hari je. Cuma Ayue beli 3 terus sebab anak Ayue size kecik. Risau nanti kalau nak tambah kemudian size kecik dah habis, kena pakai baju besar pulak dia nanti kan. Haha. Untuk parents yang baru first time macam Ayue, clueless, tak tau nak pilih baju sekolah brand apa or macam mana nak pilih baju sekolah, boleh baca posting Ayue seterusnya sebab kalau nak tulis semua dekat sini nanti jadi panjang sangat pulak. 


Untuk singlet, Ayue pilih yang sleeveless. Bukan singlet biasa sebab anak Ayue tak suka pakai yg jenis singlet yang lekuk bahagian ketiak nya tu luas sangat. Hahaha. Ayue beli singlet sleeveless tu dekat Mothercare. Lembut kain nya sedap pakai. 

Sapu tangan pula wajib sentiasa ada dalam poket seluar sebab anak Ayue ada sinus. Suka bersin-bersin. Ayue cari yang paling kecil dan nipis supaya boleh muat poket seluar dan tak nampak kembung.



Extra

Untuk barang keperluan sekolah lain macam beg, jam, lunch box semua tu terpulang masing-masing ya. Kalau awak rasa perlu, boleh beli. Antara design lunch box yang comel and kedap udara, tak tumpah, boleh tengok sini:

Lunch box LEGO : Klik sini
Lunch box  Pokemon: Klik sini
Bento box : Klik sini
White Bento box :  Klik sini


Beg sekolah sekarang macam-macam design ya? Rambang betul mata ni nak pilih. Antara pilihan beg sekolah yang Ayue berkenan adalah beg sekolah yang ergonomik, praktikal dan cantik. Hahaha. Ada parents tak kisah nak beli beg sekolah macam mana pun, janji boleh pakai. Ada yang nak beli jenis tahan lasak supaya takda kejap-kejap koyak and nak kena ganti baru. Ada juga yang memang tak kisah nak spend berapa pun janji anak selesa pakai. Yela, beg sekolah sekarang kan berat. Sekolah yang ada loker, boleh simpan dalam drawer tu, untung ye. Sekolah yang memang hari-hari kena angkut buku berat-berat naik turun tangga tu maybe boleh consider yang elok sikit supaya tak sakit tulang belakang anak.

Boleh baca sini : Senarai Beg Sekolah Ergonomik

Cop nama dan sticker nama pula boleh tengok dekat seller dari Shopee ni. Sangat kemas dan cantik kejadiannya. Nama anak Ayue memang panjang sangat, tapi masih kemas bila dah cop. Bukan rumi je tau, jawi pun boleh buat cop dan sticker juga. 


Seller shopee
Cop : Klik sini
Sticker : Klik sini

Stationery

- Akan di update -


Download spreadsheets Google di sini :


Moga bermanfaat! Kalau nak tengok banyak lagi update dari Ayue tentang preparation sekolah ni, boleh follow Instagram & Tiktok Ayue ye? Jangan lupa mention tau kalau korang follow tips Ayue ni. Hehe.





xoxo,

post signature

Join the conversation!

© AYUE IDRIS. Design by Eve.